Domy wpisane w otoczenie.
Każdy projekt opracowywany jest indywidualnie, jako pochodna potrzeb inwestora i charakteru miejsca.
Dom = przyjazne miejsce.
Poniżej portfolio projektów domów jednorodzinnych:
(drugi) Dom w Wisełce / w budowie
miejsce: Wisełka, woj. zachodniopomorskie
data: projekt 2021, budowa 2022-...
klient: prywatny
status / zakres: projekt koncepcyjny wariantowy, projekt budowlany, elementy projektu wykonawczego
opis: dom o bryle złożonej z domu nocnego (od ulicy) i domu dziennego (od ogrodu) obie bryły kryte dachami skośnymi połączone łącznikiem; dom prosty z zewnątrz zawiera różnorodność przestrzeni wewnętrznych;
Dom kamieniarza / dom letniskowy, całoroczny
miejsce:
data: 2021
klient:
status: projekt studyjny
Rozbudowa domu w Wisełce
miejsce: Wisełka
data: 2019-21
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, projekt budowlany
Dom z garażem
miejsce: Wołczkowo k. Szczecina
data: 2019-20
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany
uwagi: sercem domu jest wysoka do dachu przestrzeń nad jadalnią, doświetlona dodatkowo oknami dachowymi; w przestrzeni tej spotykają się schody i kładka łącząca / dzieląca sypialnię rodziców od frontu domu oraz pokoje dzieci w tylnej części domu;
Komfortowy Dom jednorodzinny z garażem 2 stanowiskowym
miejsce: Szczecin / Warszewo
data: 2020
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany
Willa podmiejska
miejsce: Szczecin
data: 2020
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany
Odbudowa z przebudową i rozbudową domu
miejsce: Koplino
data: 2020
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany
Dom z widokiem na Odrę i garażem
miejsce: Ustowo
data: 2020
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany
Dom na wzgórzu
miejsce: wieś zachodniopomorska
data: 2019
klient: prywatny
status: projekt koncepcyjny, budowlany, wykonawczy
Dom typowy "prostokąty i kwadraty" dom jednorodzinny wolnostojący
miejsce: działka min. 1000m2
data: 2020-21
klient: prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny / budowlany / wykonawczy
uwagi: dom parterowy rozplanowany w oparciu o kwadraty i prostokąty o harmonijnych proporcjach 1,5 i 2 kwadratów;
na 135 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej domu składają się następujące pomieszczenia: pokój dzienny z jadalnią (wyższy od pozostałych pomieszczeń, dodatkowo doświetlony oknem dachowym), kuchnia ze spiżarnią, dwie sypialnie dla dzieci, sypialnia rodziców, pokój gościnny lub pokój pracy, dwie łazienki (w tym jedna dostępna z sypialni rodziców), hol wejściowy i pomieszczenie techniczne; strefa nocna rodziców jest oddzielona od strefy nocnej dzieci pomieszczeniami strefy dziennej;
Dom typowy 1.0
miejsce: typowa działka pod budownictwo jednorodzinne
data: 2005
klient: Studio Atrium / prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
status: projekt wyróżniony w konkursie ogólnopolskim na dom typowy
uwagi: "Projekt o rzucie małego kwadratu charakteryzuje się znakomitymi proporcjami, balansującymi na cienkiej granicy, ważąc ciężar i lekkość, ekspresję i pasywność elementów architektonicznych: nowoczesność metalowej okładziny łączącej dach i ściany boczne oraz tradycyjnej, ceglanej - na ścianach szczytowych. Uzyskuje tą drogą charakter, paradoksalnie mieszczący się gdzieś pomiędzy tradycyjnym domem podmiejskim a zminiaturyzowaną wieżą mieszkalną. Może też odnosić się do domów mieszczańskich i magazynów handlowych dawnych miast - motywu wykorzystanego ostatnio w projekcie BRE Banku w Bydgoszczy (1997-1999) przez architektów Bulanda & Mucha. Wrażeniu temu sprzyja pionowa artykulacja rąbków dekarskiej obróbki ścian i dachu oraz wąskie a wysokie okna ścian szczytowych. Ściany te - ze skądinąd konwencjonalnym wejściem głównym i wyjściem na taras z pokoju dziennego na osi oraz z balkonami ponad nimi - świadczą jednak, o intencji zderzenia tego szczytu z tradycją architektury XX wieku. W układzie płyty balkonu, jego balustrad i zadaszeń oraz w masywnym bloku wiartołapu widać wyraźnie że ten bardziej tradycyjny w bryle dom powstał już po willi Schrödera w Utrechcie (1924), autorstwa Gerrita Rietvelda. Ta wielość odniesień świadczy korzystnie o intelektualnej złożoności tego projektu, przy całej prostocie jego kształtu, detalu i możliwości wznoszenia go jako projekt powtarzalny."
z opinii jury konkursowego;
Dom typowy 2.0 / dom jednorodzinny wolnostojący
miejsce: działka min. 1000m2
data: 2019
klient: prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny
uwagi: dom dostępny też w wersji z dachem ceramicznym (dachówka) i ścianami w tynku; na działce można ustawić prostopadle lub równolegle do frontu, wysokość okapu i kąt nachylenia dachu zadowoli większość obowiązujących w kraju planów miejscowych i decyzji o warunkach zabudowy, powierzchnia zabudowy na działkę min 1000m2; w wersji podstawowej pod tym dachem mieści się: duży i wysoki do kalenicy, doświetlony oknami dachowymi, pokój dzienny z jadalnią i aneksem kuchennym, hol wejściowy z garderobą, 4 sypialnie, 2 łazienki, pralnia, pomieszczenie techniczne oraz rozdzielony na dwie części przestrzenią pokoju dziennego strych, w którym w wersji rozszerzonej można urządzić dodatkowe pomieszczenia mieszkalne
Dom typowy 3.0 / Dom jednorodzinny z garażem
miejsce: działka pod zabudowę jednorodzinną
data: 2019
klient: prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny
uwagi: dom z wyodrębnionymi w osobnych bryłach zespołami funkcjonalnymi: część dzienna (kuchnia + jadalnia + pokój dzienny), część nocna (sypialnie + łazienki + garderoby), część gospodarcza (garaż na dwa samochody + kotłownia / pomieszczenie techniczne); bryła podzielona na 3 mniejsze bryły przykryte indywidualnymi dachami o różnym ustawieniu kalenicy względem frontu działki;
Dom typowy 4.0 / dom z płaskim dachem
miejsce: działka pod zabudowę jednorodzinną z dopuszczeniem dachu plaskiego
data: 2019
klient: prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny
Dom typowy 5.0 / dom letniskowy całoroczny
miejsce: działka pod zabudowę letniskową
data: 2019
klient: indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny
opis: prosty i tani w budowie dom letniskowy całoroczny / weekendowy na planie o proporcjach 2x3 kwadratów, w konstrukcji drewnianej szkieletowej, z dachem dwuspadowym o łagodnym nachyleniu połaci; charakterystycznym elementem domu jest okrągłe okno klatki schodowej; funkcja rozplanowana z uwagą na minimalizację powierzchni komunikacji; klasyczny podział na przestrzenie dzienne na parterze oraz pokoje sypialne na piętrze; możliwość wydzielenia do 4 aneksów sypialnych; w zależności od potrzeb przewidziano warianty planu z 3, 2 oraz 1 przestrzenią sypialną;
Zespół domów jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej
miejsce: działka / działki pod zabudowę bliźniaczą
data: 2014
klient: prywatny /indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny (jeden z wariantów)
uwagi: projekt wykonany przez T.Sachanowicza w pracowni S. Bielenisa
Zespół domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej / domy szeregowe
miejsce: działka pod zabudowę szeregową
data: 2016
klient: prywatny / indywidualny i instytucjonalny (deweloper)
zakres: projekt koncepcyjny (jeden z wariantów)
uwagi: projekt wykonany przez T.Sachanowicza w pracowni S. Bielenisa
działka budowlana – lokalizacja planowanego budynku; kawałek ziemi będący własnością inwestora; może być uzbrojona (ma doprowadzone sieci: prąd, woda, kanalizacja, gaz itd.) lub nie; może być objęta planem miejscowym zagospodarowania terenu lub nie – wtedy wymaga decyzji o warunkach zabudowy.
*
usytuowanie domu na działce
Być może jest to najważniejsze stwierdzenie dotyczące dowolnego budynku. Jeżeli budynek jest właściwie usytuowany, to wraz z przylegającymi ogrodami będzie miejscem szczęśliwym, pełnym życia i radości. Jeżeli zaś powstanie w złym miejscu, to ani uznanie całego świata, ani najpiękniejsze detale architektoniczne nie zapobiegną temu, że będzie miejscem głuchym i ponurym.
Christopher Alexander i inni, Język wzorców
*
rzut-poziome cięcie przez budynek na wysokości 1 metra nad podłogą kondygnacji, z widokiem pionowo w dół; pokazuje położenie ścian, okien, drzwi i słupów; może też pokazywać możliwe układy wyposażenia (wanna, miska ustępowa, umywalka, zlew, kuchenka itp.) oraz umeblowania (stół, kanapa, łóżko, szafa); rzuty mogą także pokazywać powierzchnie poszczególnych pomieszczeń.
*
przekrój-cięcie pionowe przez budynek; przekrój pokazuje charakterystyczne wysokości budynku i przestrzeni wewnętrznych; przekrój pokazuje różnice poziomów między zewnętrzem a wnętrzem budynku oraz wewnątrz budynku.
*
elewacja-pokazuje przód, tył i boki budynku; na elewacjach mogą być opisane materiały wykończeniowe oraz kolory budynku.
*
projektowanie-obmyślanie planu działań; jest szczególnym przypadkiem przygotowywania zamierzeń; przyszłe działania rzeczywiste, zewnętrzne, są w planowaniu zastępowane działaniem w postaci obserwacji i namysłu; możemy spostrzec jeszcze „w ołówku” usterki przyszłych czynności, np. ich nakładanie się w czasie lub przeciwstawne rezultaty; w ten sposób można oszczędzić wiele wysiłku unikając błędów jeszcze w toku myślenia nad projektem; projektowanie jest sposobem ekonomizacji wysiłku i usprawnienia go; projektując powinno się ułatwić życie użytkownikowi / użytkownikom ale też wytwórcy; celem projektowania jest też zwiększenie wygody, podniesienie komfortu oraz wprowadzenie pierwiastka piękna; z myślą o inwestorze i jego rodzinie architekt opracowuje założenia użytkowe domu – zbiera mnóstwo informacji na temat użytkownika / użytkowników i środowiska, w którym proces użytkowania ma przebiegać poprzez: rozmowy z inwestorem / użytkownikiem / użytkownikami, wizyty na działce, analizę szerszego kontekstu miejsca: historia miejsca, charakter miejsca, sąsiedztwo, ukształtowanie terenu itd.
projektowanie to także proces porządkowania polegającego na wydzielaniu z bezkresu przestrzeni obszaru ładu i pozostawianiu bezładu poza jego granicami; ład w przestrzeni jest odbiciem ładu wytworzonego w ludzkim umyśle.
*
projekt koncepcyjny- pokazuje pomysł budynku oraz wyjaśnia jego ogólny układ; składają się na niego rzuty, przekroje, elewacje, widoki bryły, model komputerowy lub makieta fizyczna, schematy / diagramy; projekt koncepcyjny opracowywany jest na zlecenie i dla inwestora; uwzględnia jego wytyczne, wymagania, potrzeby i marzenia; odnosi się do warunków lokalizacji / uwzględnia cechy działki, lokalne regulacje dotyczące kształtowania przestrzeni oraz prawo budowlane i warunki techniczne; architekt przedstawia projekt koncepcyjny inwestorowi i jest otwarty na jego sugestie i uwagi; projekt koncepcyjny często opracowywany jest wariantowo w celu odkrycia i pokazania możliwości zabudowy / potencjału działki; projekt koncepcyjny daje odpowiedzi na pytania: jak może być?, jak powinno być? Dobry projekt koncepcyjny podkreśla (wykorzystuje) zalety działki a osłabia (niweluje) jej wady; projekt koncepcyjny jest materiałem wyjściowym dla projektu budowlanego;
*
projekt budowlany- zawiera zbiór uzgodnień i opracowań przedprojektowych oraz projektowych różnych branż; jest opracowywany w oparciu o ścisłe wytyczne oraz prawo budowlane i warunki techniczne zgodnie z wiedzą i sztuką przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane i wpisane do odpowiednich izb zawodowych; jest składany do właściwego urzędu, jako załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę / rozbudowę / przebudowę; na jego podstawie wydawana jest decyzja o pozwoleniu na budowę; przy niewielkich rozmiarach i małym skomplikowaniu projektowanego obiektu projekt budowlany może służyć do wznoszenia budynku; przy budynkach o większych rozmiarach i bardziej złożonych do wzniesienia obiektu niezbędny jest projekt wykonawczy;
*
projekt wykonawczy- zawiera dokładne, szczegółowe instrukcje jak i z czego budynek i jego poszczególne części mają być wykonane i złożone; w jego skład wchodzą: zwymiarowane i opisane rysunki ogólne i szczegółowe (detale); zestawienia; opisy; karty produktów (np. podzespołów i urządzeń instalacyjnych)
Spośród wszystkich rysunków, które kreślą architekci, największe upodobanie znajduję w rysunkach wykonawczych. Rysunki wykonawcze są drobiazgowe i rzeczowe. Skierowane do fachowców, którzy nadają materialny kształt wymyślonemu obiektowi, są wolne od skojarzeniowej reżyserii graficznego przedstawienia. Nie starają się przekonywać i zjednywać, jak czynią to rysunki projektowe. Cechują je pewność i otucha. Jak gdyby mówiły: „Właśnie tak będzie”. Peter Zumthor
*
dom- jest warunkiem koniecznym prawidłowego rozwoju człowieka, jest także czynnikiem bardzo silnej identyfikacji człowieka z najbliższymi ludźmi i najbliższą przestrzenią; szczególnie ważną funkcję pełni dom w życiu małego dziecka;
dom stanowi złożony zespół rzeczy, funkcji i wartości wzajemnie ze sobą powiązanych; zgromadzone w czterech ścianach rzeczy, nawet przypadkowe, nabierają znaczeń dzięki powiązaniom w jakie wchodzą;
sposób uporządkowania rzeczy, funkcji i wartości jest formą kultywowanej tradycji rodzinnej; ingerencja w ten porządek jest odbierana jako naruszenie intymnej sfery życia człowieka;
oddzielone miejsce w najmniejszym domu jest warunkiem dobrego samopoczucia;
(Piotr Bogdanowicz „człowiek i przestrzeń”)
"Doświadczenie domu jest zbudowane z konkretnych czynności: gotowania, jedzenia, spotykania się, czytania, przechowywania, spania, czynności intymnych – nie z elementów wizualnych. Z budynkiem się spotykamy; zbliżamy się do niego, stawiamy mu czoła, odnosimy do naszego ciała, przemieszczamy się po nim, wykorzystujemy go z myślą o innych rzeczach. Architektura inicjuje, kieruje i organizuje zachowania i ruch. Budynek nie jest celem samym w sobie; obejmuje, artykułuje, strukturyzuje, nadaje znaczenie, tworzy relacje, oddziela i łączy, ułatwia i zakazuje. W rezultacie podstawowe doświadczenia architektoniczne wyrażają się poprzez czasowniki, a nie rzeczowniki. W związku z tym autentyczne doświadczanie architektury składa się ze zbliżania się i konfrontowania z budynkiem, a nie z formalnego podziwiania jego fasady, z aktu wejścia do środka, a nie z wizualnego projektowania drzwi; z zaglądania lub wyglądania przez okno, a nie z samego okna ujętego jako materialny obiekt; wreszcie z przebywania w przestrzeni ciepła, a nie paleniska czy kominka jako zaprojektowanego przedmiotu. Przestrzeń architektoniczna jest przestrzenią zamieszkaną, a nie przestrzenią fizyczną, a przestrzeń zamieszkana zawsze wykracza poza geometrię i to, co daje się zmierzyć."
Juhani Pallasmaa, Oczy skóry
*
Nie chciałbym mieszkać w klockowatym domu z wieloma małymi pokojami. Wolałbym raczej mieszkać na ławce w Hyde Parku.
Zbudowałbym prosty, ale bardzo duży dom, aby móc robić w nim cokolwiek zechcę. (tak jak robią Japończycy w swoich domach - zmieniając coś od czasu do czasu)
Ludwig Mies van der Rohe o domu dla siebie
*
W większej przestrzeni ma się więcej swobody, więcej możliwości niż na mniejszej. Większa przestrzeń daje mieszkańcom więcej opcji i przez to jest łatwiejsza do życia.
Anne Lacaton & Jean Philippe Vassal
*
Dom nie musi nic mówić na zewnątrz; zamiast tego całe jego bogactwo musi objawiać się we wnętrzu.
Adolf Loos
*
Adolf Loos (…) tworzył domy bardzo proste na zewnątrz, których powściągliwe fasady odpowiadały pojęciu przestrzeni ogólnej. (…) Zalecał dyskrecję i umiarkowanie zarówno w wystroju, jak i w fasadach. Za to bogate przestrzenie jego wnętrz , ożywione różnicami poziomów, schodami, boazeriami i płytami kamiennymi, pozostawione były mieszkańcom, którzy mieli wypełnić je tym wszystkim, co przynosiło ze sobą ich życie.
Bohdan Paczowski, „Zobaczyć”, rozdział „Kwestia gustu”, s.178
*
architektura- dobra architektura może podnieść jakość twojego życia;
*
architektura jest wartością dodaną, nie dodatkowym kosztem;
Alejandro Aravena
*
architekt
Architekt powinien się starać przede wszystkim o to, by budowle były wykonane zgodnie z ustalonymi zasadami proporcji. Skoro się je ustali i na podstawie obliczeń opracuje symetrie, wtedy należy rozumnie i zgodnie z warunkami lokalnymi, przeznaczeniem budowli i jej wyglądem wprowadzić takie zmiany przez dodanie lub usunięcie pewnych elementów, aby budowla wydawała się dobrze ukształtowana i żeby jej wygląd nic nie pozostawiał do życzenia. (…) To zaś osiąga się dzięki pomysłowości, nie zaś wyłącznie dzięki wiedzy.
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, fragment Księgi VI, Warszawa, 1956, tłum. T. Kumaniecki, za: człowiek i przestrzeń, P. Bogdanowicz
*
wybór architekta
"Kiedy już jesteś pewny(a), że potrzebny ci budynek musisz znaleźć architekta. Twój architekt powinien mieć intuicyjne wyczucie współgrania budowli ze środowiskiem oraz domu z zamieszkiwaniem. Wybierz architekta, który planuje dla użyteczności, trwałości i piękna. Użyteczność uwzględnia praktyczność we wszystkich jej postaciach (przestronna, jasna kuchnia, dobrze przewietrzana, łatwo dostępna pralnia) ale największy pożytek to posiadanie przestrzeni, w której jest miejsce na rozwój duchowy. Twój dom czy miejsce pracy jest twoją świątynią, azylem dla twojego ducha, twoją osobistą nienaruszalną przestrzenią i tak powinno się ją odczuwać. Twoje budowle wyrażają ciebie, upewnij się zatem, że mówią to, co chcesz, żeby mówiły."
Richard Buckminster Fuller
*
Eupalinos był człowiekiem wiernym swojemu prawidłu. Nie zapominał o niczym. Kazał wycinać deszczułki [wzdłuż włókien drewna] z drzewa, aby umieszczone pomiędzy partiami murowanymi a wspierającymi się na nich belkami, nie pozwoliły wilgoci przeniknąć do włókien, parze zaś doprowadzić do ich gnicia. Z nie mniejszą uwagą traktował wszystkie czułe punkty budowli. Rzekłbyś, że są to części jego ciała. Podczas robót nie opuszczał niemal terenu budowy. Jestem pewien, że znał każdy kamień. Czuwał nad tym, by wszystkie były dokładnie ociosane, badał drobiazgowo wszelkie sposoby, żeby nie zadrasnąć narożników, nie naruszyć fug. Kazał cyzelować, obchodzić się delikatnie z listwami, oszczędzać skosów w marmurach ozdób, [Polecał by nacięcia były przemyślane, wykonane ząbkowania, by marmurowe okładziny zaopatrzono w ukośne krawędzie.] dokładał największych starań, aby tynki kładzione na ścianach ze zwykłego kamienia były najdoskonalsze.
Ale wszystkie te zabiegi zabezpieczające trwałość budowli niewiele znaczyły w porównaniu z tym, co czynił, aby wzruszenie tchnąć w duszę przyszłego widza jego dzieła.
Światłu dawał instrument niezrównany, który je rozsiewał, przybierając formy niepojęte i właściwości niemal muzyczne w przestrzeni, gdzie poruszają się śmiertelni. Podobny do tych mówców i poetów, których miałeś na myśli przed chwilą, znał, o Sokratesie, tajemniczą własność niepochwytnych modulacji. Nikt nie zdawał sobie sprawy patrząc na bryłę tak misternie ukształtowaną i z pozoru tak prostą, że do czegoś na podobieństwo szczęścia wiodą go niewyczuwalne krzywizny, niepostrzegalne, a celowe załamania, przemyślane układy regularności i nieregularności, równie konieczne, jak nie dające się określić, które wprowadził i ukrył. One to sprawiły, że widz, posłuszny ich niewidzialnej obecności, przechodził od wizji do wizji i od wielkich milczeń do westchnień rozkoszy, w miarę jak zbliżał się, cofał, zbliżał znowu i krążył w promieniu dzieła, przez nie wiedziony, wydany podziwowi. – Moja świątynia, mówił człowiek z Megary, powinna poruszać ludzi, jak porusza ich przedmiot ich miłości.
Fragment „Eupalinos albo architekt”, Paul Valery, w przekładzie Joanny Guze, w Rzeczy Przemilczane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974
*
minimalizm
szlachetne ograniczenie
eliminacja wszystkiego, co nieistotne
atmosfera harmonii, proporcja, równowaga
*
okno
W naszych czasach światło zamieniło się w policzalną materię, okno utraciło zaś rolę pośrednika pomiędzy światami, pomiędzy zamkniętym i otwartym, wnętrzem i zewnętrzem, prywatnym i publicznym, cieniem i światłem. Utraciwszy swoje ontologiczne znaczenie, okno zaczęło być zaledwie nieobecnością ściany. Louis Barragan, prawdziwy magik intymnej poufności, tajemniczości i cienia współczesnej architektury, pisze następująco:
Rozważmy […] użycie olbrzymich przeszkleń okiennych […] pozbawiają one budynków poczucia intymności, efektu cienia i atmosfery. Architekci na całym świecie popełnili błąd, ustalając proporcje, które przypisali dużym oknom i przestrzeniom otwierającym się na zewnętrze. […] Utraciliśmy poczucie intymności życia i zostaliśmy zmuszeni do tego, aby wieść życie publicznie, znacznie oddaleni od domu.
Juhani Pallasmaa, Oczy skóry
*
Trzydzieści szprych zbiega się
W środku koła,
Lecz użyteczność wozu
Jest w pustym środku piasty.
Wypalona skorupa tworzy
Kształt glinianej misy,
Ale jej użyteczność
Jest w jej pustce.
By wznieść dom, budujesz ściany
Wstawiasz w nie drzwi i okna,
Ale użyteczność domu
Jest w pustej przestrzeni.
Dlatego korzyść wynika
Z wszystkiego, co istnieje,
Lecz użyteczność - z tego,
Czego nie ma.
LAO TSY, Droga, przeł. Michał Fostowicz-Zahorski, Wrocław 1992.
s.lab architektura tomasz sachanowicz
t: 601 430 414 @: tomasz.sachanowicz@gmail.com
ul. Wielkopolska 37/9, 70-450 Szczecin
nip: 821 211 42 44 nr konta: 85 1020 4795 0000 9402 0281 9241
architekt szczecin * architekt zachodniopomorskie * architekt police * architekt stargard * architekt gryfino * architekt goleniów * architekt świnoujście * architekt kamień pomorski * architekt wisełka * architekt międzyzdroje * architekt dobra * architekt bezrzecze * architekt mierzyn
copyright by s.lab architektura tomasz sachanowicz 2017